söndag 29 april 2012

Mer Wien

Vädret idag bjuder på strålande sol och jag bara längtar efter att komma ut i trädgården just nu. Men först vill jag visa lite mer av min nya favoritstad.
Som jag skrev i förra inlägget har Wien så fantastiskt mycket vackra byggnader. 
Vi var ju också tvungna att åka och titta på Hundertwasserhaus.
Det var verkligen en byggnad som inspirerade mig. Inte min smak alls men det var ändå något tilltalande i det- så levande och ändå så "sagolikt".
Jag var ju då tvungen att läsa lite om denne spännande österrikiske arkitekt Friedensreich Hundertwasser, han har formgett många hus och byggnader runt i världen. 
Till de mer traditionella byggnaderna, förstås inte ritad av denne Hundertwasser, hör väl slottet Shönbrunn. Dit hann vi också åka och kika.
Vi tillbringade en heldag där. Så otroligt vackert slott. Ljus inredning och en så fin park med utsiktsplatsen Gloriette i andra änden.
Därifrån kändes det som om man såg hela Wien.
Sist men inte minst tillbringade vi en dag i Praterområdet. Som en gigantisk stadspark.
Nu ska jag kika runt lite hos alla andra fina bloggar och sen tror jag att det blir trädgården för hela slanten idag...
Må så gott!

Inga kommentarer: